Foreningssalg

Danske velgørenhedsforeninger

Velgørenhedsforeninger eller velgørenhedsorganisationer som de også kaldes, fylder mere og mere i danskernes bevidsthed og vi har siden 1990erne kunne se en markant stigning i både danske velgørenhedsforeninger, men også i interessen i at støtte dem.

Nogle af de mest kendte danske velgørenhedsforeninger er foreninger som Dansk røde kors, Læger uden grænser, Julemærkefonden, SOS børnebyerne, Din Nødhjælp,  Kræftens bekæmpelse og Dyrenes beskyttelse. De fleste danskere støtter en eller flere af disse organisationer.

Danskerne er glade for at samle ind.

I Danmark har vi overskud til at bekymre os om andre og det kan blandt andet ses i den stigende interesse for at støtte de danske velgørenhedsforeninger. De danske velgørenhedsforeninger støtter et bredt udvalg af sager. Nogle er målrettet børn og deres vilkår. Det er blandt andet organisationer som Red barnet og Børns vilkår.

Vi har også vigtige danske nødhjælps velgørenhedsforeninger eller organisationer som Folkekirkens nødhjælp og Frelsens hær, der begge blandt andet gør en stor forskel både med sommerlejre og julehjælp til danske familier, men de gør også en stor forskel i forskellige brændpunkter rundt omkring i verden.

Sygdom fylder meget hos dem, der bliver ramt og deres familier og omgangskreds og der er derfor et stort fokus på velgørenhedsforeninger for sygdomsramte og indsamling til forskning. Nogle af de danske velgørenhedsorganisationer vi har, der er henvendt mod sygdom er Børnecancerfonden, Psykiatrifonden og Diabetesforeningen.

Dansk velgørenhed på TV

Velgørenhed og indsamling til et godt formål er noget der kan samle danskerne foran skærmen. De sidste år har de store Tv kanaler med stor succes holdt landsindsamling for velgørenhed. De har sikret mange danske kroner der er gået til gode formål.

Husk, at du kan trække donationer fra på din selvangivelse – så der ingen grund til ikke at spytte lidt ekstra i kassen, næste gang du vil støtte et godt formål.